top of page
Search
  • Writer's pictureSol Nicolajsen

DYRK SOLEN ... NATURLIGT!

Updated: Jul 1, 2023

Sol og Sommer! 🌊 ☀️

To ord sammen, der automatisk hiver i vores hjertestrenge og bare indgyder GLÆDE og sød forventning...

Og selvom vi har haft solrige dage i ugevis nu, så er sommeren egentlig kun lige begyndt og forude ligger der endnu flere lange, varme lyse og solmættede dage....heldigvis.

Jeg elsker solen - det er endda mit navn - og på denne tid af året er jeg udenfor så meget som overhovedet muligt og opsuger solens livsvigtige og helende stråler.

Kvinde sidder opad en mur med ansigtet mod solen

Og selv om jeg er meget lys i huden, bruger jeg meget sjældent sol-creme og forsøger altid at undgå den kemiske af slagsen, dvs solcreme med kemisk sol-filter.

I stedet bruger jeg nogle effektive naturlige alternativer, som jeg vil skrive mere om længere nede i artiklen, så hæng på!

Men lad mig først fortælle dig lidt om de kontroversielle kemikalier i konventionelle kemiske solcremer, og hvorfor du bør undgå dem eller i det mindste minimere brugen af dem.

Kemiske solcremer lægger sig ikke ovenpå huden, men er udviklet til at trænge ind i huden.

Nogle af de kemikalier, der almindeligvis findes i kemiske solcremer, er:

Avobenzone

Oxybenzone

Ecamsule

Octocrylene

Ulempen ved disse kemikalier (bortset fra den åbenlyse vanskelighed ved at udtale dem!) er deres potentiale for at forstyrre vores delikate hormonbalance - især hos børn - og nyere forskning¹ peger på, at nogle af disse kemikalier, der almindeligvis anvendes i solcremer, kan være hormonforstyrrende. Desuden kan de forstyrre skjoldbruskkirtlens funktion og andre hormonelle processer i kroppen.

To hænder ovenpå hinanden på stranden

Huden er kroppens største organ, og alt som påføres huden vil blive absorberet i blodbanen.

Netop derfor er jeg meget tøvende overfor at smøre mig ind i disse kemiske cocktails, der potentielt er mere skadelige end det, de er beregnet til at beskytte mod.

Og fordi jeg ved, at der er andre langt sikrere og mere naturlige alternativer som ikke alene beskytter vores hud mod solen, men også nærer og styrker hud-barrieren.

En win-win situation!

Solen er vores ven, og solens stråler er en fantastisk healer for sind, krop og sjæl.

Vores hud har brug for sollys (i fornuftige mængder) for at danne livsvigtig D-vitamin.

Vitamin D er nødvendigt for at opbygge og vedligeholde et sundt immun-og nervesystem, og et sundt og balanceret sind. Gennem en kompleks proces, danner vores krop D-vitamin, når huden rammes af solens stråler. Og selv om man kan ta' tilskud af vitamin D, så er den bedste form, den vores hud selv danner når vores nøgne solcremes-frie hud rammes af solens stråler ...og det er tilmed ganske gratis!

Vi har både brug for UVA og UVB, men det er især UVB-strålerne som får huden til at danne D-vitamin. Vel og mærke er solens styrke (på vores nordlige breddegrader) kun stærk nok mellem Maj - August ml. kl. 11 - 15 til at igangsætte denne proces, så det er vigtigt at tanke op i højsæsonen! Solcreme med faktor 8 nedsætter kroppens dannelse af D-vitamin med 90% ²

Vores kroppe kan opbygge et lager af vitamin D, der varer ca. 3 måneder, så med mindre store mængder fede fisk dagligt er på menuen, så er et tilskud af vitamin D bestemt en god idé i vintermånederne.

D-vitamin er vigtigt for at regulere optagelsen af calcium og fosfor og fremme normal immunsystem-og nervefunktion, og desuden spiller D-vitamin en stor rolle i forebyggelsen af mange typer for kræft. At få en tilstrækkelig mængde D-vitamin – og solen er en af de få naturlige måder at få det på – er vigtigt for normal vækst og udvikling af sunde knogler og tænder, samt stærkt immunforsvar og sund hormonbalance.

Der er studier, der viser, at 'all cause mortality' er relateret til lave D-vitaminniveauer, med andre ord så lever man længere, hvis man får nok D-vitamin ³.

kvinde nyder solen på standen på Ærø

Solen skal nydes med respekt Der er meget, du kan gøre for sikkert at nyde solen uden at udsætte dig selv for potentielle skadelige kemikalier og solskoldning. Selvfølgelig er der en grænse for, hvor meget sol en person har brug for eller bør få på et givet tidspunkt.

Det anbefales at få 30mins middags-sol tre gange om ugen i højsæsonen.

Det er absolut ALDRIG godt at blive forbrændt og derfor er det vigtigt at være forberedt, hvis man ved at man skal opholde sig i solen i længere tid. Der er også stor forskel på hudtyper - solen producerer 6 gange mere D-vitamin i lys hud end i mørk hud. Den bedste solbeskyttelse er en fysisk barriere, dvs at tildække huden eller at gå i skyggen, eller hvis man ved at man skal være i solen i en længere periode, så brug en hat og en mineralbaseret solcreme.

Fordi der er selvfølgelig situationer, hvor solcreme har sin plads og der findes efterhånden mange gode, 'lette at smøre ud' og mere 'naturlige' solcremer på markedet end de kemiske. De såkaldte fysiske solcremer med mineralbaserede UV-filtre, såsom titanium og zink-baserede UV-filtre, der er naturlige mineraler, lægger sig ovenpå huden og danner en fysisk barriere, der reflekterer UV-strålerne væk. Og nu kommer vi til olierne!

Der findes nemlig mange dejlige olier, der har en overraskende høj SPF (Sun Protection Factor)

Nedenfor er en liste over nogle fantastiske olier og deres SPF. De ikke alene hjælper med at beskytte huden, men tilfører også huden masser af sunde fedtsyrer, vitaminer og antioxidanter.


Hindbærkerneolie SPF 28 -50

Gulerødsfrøolie SPF 35 - 40

Granatæbleolie SPF 15 - 20

Avocado-olie SPF 4 - 10

Oliven oile SPF 4 - 8

Kokosolie oil SPF 4 - 6

Sheasmør SPF 4 - 6

Mandelolie SPF 5

Jojobaolie SPF 4

Lavendelolie SPF 6

Hænder der holder flasker med kropsolier

Desuden er olier også virkelig dejlige at bruge som 'after-sun.

Jeg kan især anbefale de nye lækre kropsolier, de er let-optagelige og efterlader huden dejlig blød med en god fugtbalance og så dufter de himmelsk!

Hvis din hud er meget følsom eller du vil undgå produkter med duft så er ren Nilotica Shea smør eller Jojoba olie et godt alternativ.

Udover at tilføre huden masser af fugt, indeholder olier også et væld af sekundære plantestoffer (også kaldet fytokemikalier) som omfatter plantestoffer med meget forskellige strukturer.

I ovenstående planteolier findes varierende mængder af bl.a carotenoider (f.eks betakaroten), flavonoider, fenolsyrer og fytosteroler som har fremragende antioxidative og regenererende egenskaber, der hjælper til at beskytte, nære og styrke vores celler. Nogle af olierne er mere lette (og kostbare) end andre og hindbærkerneolie, gulerodsfrøolie og granatæbleolie er særlig gode til ansigtet.

Den gode nyhed er at mine produkter indeholder mange af disse sol-beskyttende olier.

Især bruger jeg jojobaolie, sheasmør, hindbærkerneolie og granatæbleolie i mange af mine opskrifter.

Vær dog opmærksom på at olier skal påføres mere ofte end 'almindelig' solcreme og nødvendigvis ikke er vandfaste.

Tank op på vitaminer og antioxidanter

Sommeren er årstid for friske grøntsager, bær og frugt. Sørg for at spise rigeligt med grøntsager (især af den farverige slags) og friske bær.

De er rige på de dejlige antioxidanter, der beskytter vores celler.

Og endelig er det vigtig at sørge for at drikke rigeligt vand (og helt almindeligt rent postevand er bedst) Det er gratis og hjælper til at optimere fugtbalancen og rense kroppen.

en flaske hybenkernolie med blomster omkring

Hvis skaden er sket

Det er betryggende at ha’ nogle remedier ved hånden, hvis huden alligevel bli'r lidt rød af solen.

Aloe vera, Tea tree olie, (100% æterisk) og lavendelolie, (100% æterisk) kan virke lindrende og kølende på rød og irriteret hud.

Du kan evt. tilsætte nogle dråber tea tree olie eller lavendelolie til aloe vera gel eller juice og smøre det på huden.

Youghurt natural kan også bruges til at lindre, køle og dulme huden, hvis det er det eneste, du har ved hånden i en nødsituation.

Hvis din hud allerede har taget skade af solen, er ren økologisk hybenkerneolie et godt valg. Hybenkerneolie er en meget let olie, særdeles rig på betakaroten og virker dejligt regenererende og helende på skadet hud. Lav din egen solbeskyttende creme

Føler du dig inspireret til at gå i lag med at lave din egen solbeskyttende creme kan du bruge denne opskrift på:


Naturlig solbeskyttende creme,100ml:

Sheasmør 40g

Jojobaolie 10ml

Kokosolie 10ml

Hindbærkerneolie 40ml

Lavender æterisk olie 15 dråber

Fremgangsmåde:

1: Afvej og kom alle ingredienser (pånær lavendelolie) i en glasskål.

2: Hæld ca. 1L kogende vand i en lille gryde

3. Sæt glasskålen i gryden.

4: Rør forsigtigt og bland ingredienserne, og fjern glasskålen fra gryden lige når alle ingredienser er smeltet. Olierne skal ikke blive for varme.

5. Tilføj Lavendelolie

6: Stil skålen i fryseren i cirka 10 - 15 min (eller indtil temperaturen på blandingen er omkring 28 - 30 ℃), omrør regelmæssigt.

7: Tag skålen ud af fryseren og hæld blandingen i en krukke.

8: Opbevares i køleskab eller et køligt mørkt sted.

Rigtig god Sommer! 🌊 ☀️ 🏖

nøgne fødder på græsset

Comments


bottom of page